Ja då var man hemma igen. Har nu varit hemma i ca en vecka och jag kan inte annat säga än att jag längtar tillbaka till Thailand och Patong. Faktiskt så var Patong bättre än vad jag trodde. Trivdes bättre här än i Kata där vi var förra gången. Allt finns ju i Patong och finns det inte är det väldigt nära att åka till det man saknar.

En sak som jag lärt mig i alla fall är att lyxhotell är klart skönt men inte nödvändigt alls. Visst gillade jag servicen och att allt var nästan överdrivet bra, men alla dessa stjärnor som hotellen har är ju mera vad man kan göra på själva hotellet. Visst mitt hotell hade 3 pooler, minigolfbana, 6 restauranger (tror jag det var), gym osv osv. Jag åt på en av restaurangerna och även cafét som fanns vid receptionen. Jag  låg även vid 2 av poolerna och provade gymmet en dag men jag hade lika väl kunnat gå iväg utanför hotellområdet och gjort detta. Såg några hotell som var nybyggda och såg jätte fina ut men hade bara 2 eller 3 stjärnor för att de saknade något som tex minigolfbana 🙂 . Dessa hotell var då sjukt mycket billigare än det jag bodde på så man ska nog planera sin resa lite mera och åka ner till ett av de billigare hotellen. Även 2 och 3 stjärnor på hotellen här i Thailand är väldigt bra oftast om de är någorlunda underhållna och kanske till och med ny tillverkade.

Nä nu slutar jag blogga tills nästa gång jag åker… japp klart det blir en nästa gång. Thailand kommer man nog åka många gånger till då det är underbart att vara där. Så det är bara börja spara igen så man kan åka tillbaka snart igen. Håller tummarna för att även Magnus och Kristin åker tillbaka snart 🙂

Tack för att ni läst bloggen… ja väldigt många har läst bloggen faktiskt enligt statistiken på sidan.

Vi ses!

Sista dagen som jag var i Thailand så var vi till Kammala och solade lite på stranden. I Kammala hade även Magnus och Kristins hyresvärd en restaurang vid stranden som vi åt lunchen på. Här kommer lite bilder från den dagen.

Joel fick sig en vattenspruta som såg ut som ett laser svärd vilket han så klart gillade. Trist var att den gick sönder efter första försöket nere i vattnet. Kristin och Joel gick tillbaka till den lilla shoppen som de köpt vattensprutan i och han fick sig en ny. Vilket tur 🙂

När vi åkte hem från stranden så bestämde vi att vi skulle åka till nattmarknaden som ligger i stan. Sjukt billigt är det där och de har massor med saker att välja mellan. Jag gjorde den klassiska missen att inte prova sakerna som jag köpte då det var jätte varmt inne under dessa plåttak som de har. Kollade in stolekarna och köpte samma stolekar som jag gjort hela veckan men icke… de passade inte när man väl kom hem. Väldigt irriterande är det faktiskt. Kalsongerna kan ju vara svårt att testa där men t-shirts hade man med facit i handen kunnat testa.

En sak som var väldigt bra med nattmarknaden var faktiskt maten. De hade en massa stånd som gjorde olika maträtter. Jag gick fram till ett som stod och grillade massa olika köttbitar. Hon ville tala om för mig vad det var hon grillade men jag bad att hon skulle säga det efter jag ätit 🙂 . Ja men lite måste man ju chansa. Nu råkade jag då äta kyckling rumpa, kyckling lever, kyckling hjärta och det värsta… inälvor från den där kycklingen. Huvva! Men hur man än vrider och vänder på det så var det faktiskt gott och jag åt ju upp allt.

Känns inte alls bra nu. Sitter och väntar på en buss som ska ta mig från hotellet till flyget. Vill vara kvar men jag antar jag måste åka.

Kommer nog tillbaka till Patong någon dag…

– Posted using BlogPress from my iPhone

Mat behöver man ju varje dag. När vi åkte från Big Budda så ändrade vi rutten lite till Jungcylon där vi hoppade in på en restaurang. Hur gott som helst i vanlig ordning.

Efter maten gick vi till en stor affär för Magnus och Kristin behövde handla lite. För övrigt kallar vi denna affär för ICA Maxi så vi ska veta vilken vi menar.

Undra vad svenska livsmedelsverket skulle säga om hur de hanterar kött. Det var stora kyllådor som bara stod mitt i allt. Kyckling och kött i högar och folk som stod och plocka på sig. Hajja dra av en riktig nysning när du plockar på dig en kyckling file. Undra om man måste köpa alla då?

Jag och magnus köpte oss lite munkar innan vi gick ut från butiken. Japp, denna gång var det munkar som gick äta. Goda var det också, jag drog just i mig min sista. Jag köpte 3 st och betalade 24 bath, ca 5kr. Sjukt billigt. Man skulle ju lätt gå upp några kilo om man bodde här.

– Posted from my iPad

Idag har vi varit upp till Big Budda. Denna jätte staty som ligger långt uppe på ett berg hade de precis börjat bygga när vi var här 2008. De var inte färdiga än men de var på god väg i alla fall.

Vår resa började inte så bra. Visst vi fick åka en helt ny bil men efter halva resan hade vi fått punktering. Stackar Thai kvinnan som körde. Det blev en kraftig minusaffär för henne kan jag lova. Hon fick bara 1600 bath av oss för att köra båda vägarna vilket är ca 360kr och vad kostar det inte att fixa däcket.

Vi fick i alla fall byta bil till en annan. Kvinnan som körde oss hade fixat så någon kom med hennes andra bil. Sedan tog det kanske 20 minuter så var vi framme.

Man inser hur stor den är när man är så här nära. Inte undra på att man ser den på låååångt avstånd.

Väldigt fin var den och det måste ha gått åt en hel del vita stenar för att bygga den.

Fanns så klar lite munkar på plats också. Nej inte munkar man äter så klart utan riktiga munkar med mindre hår än alla i selin släktet. Kändes bra att man inte var den med minst hår på skallen för en gång skull.

De hade precis en bön när vi kom. Detta skedde i huset där alla souvenier fanns. Underligt nog åt många munkar under bönen. Vi alla skrev våra namn i en gästbok så nu blir vi en del av historien, woohoo… Ja eller nått sånt.

Johanna var snäll och tog en bild på mig med min kamera så även jag får vara med på bild.

Det stod ett gäng med statyer överallt. Jag tror dessa kommer att bli helt guld sedan då någon redan satt på en bit bladguld.

Utsikten från detta höga berg var fantastisk. Man så hur långt som helst.

Kristin var på platss så klart.

Jag köpte en grön fanta som smakar lite som tuggummi här om dagen och nu köpte jag två burkar för jag var ju törstig. Detta gillade så klart barnen. Så man blev ju snabbt av med sina drickor. Vipps var de borta, väldigt populära alltså hahaha. En rolig detalj är att alla vi som drack ur dem blev gröna på tungan men inte Wilma? Underligt.

Här visar Joel hur det kan se ut.

Då var det dax att åka hem igen. De hade till och med lagat bilen. Tycker lite synd om dem trots allt.

– Posted from my iPad

Idag har vi varit nere på Kata noi stranden. Det var toppen där måste jag säga. Vågorna var rätt höga och vi hade hur kul som helst. Wilma hoppade runt i dem och tyckte det var roligt. Jag och Johanna tog några riktigt höga vågor också. Toppen roligt!

Joel rusar ner till vattnet och hoppar i..

Plask.. Vågor är roligt..

Även Wilma hoppade i direkt..

Hela familjen hoppade i och väntade på jätte vågorna..

En härligt lång strand var det på Kata Noi..

Bad pojke..

Får kanske köpa ett hus här. Skulle vara nice.

Är klart nöjd med dagen. 36 grader i skuggan och 32 grader i vattnet måste räknas som okej. Känner dock att det bränns lite på flinten och axlarna så i morgon kanske man inte alls tycker det var lika bra hehehe.

Nu är klockan 18.30 här och jag ska gå och äta något gott och kanske ta mig en massage för det har jag förtjänat tycker jag.

– Posted from my iPad

Glömde ju skriva om kärleken som sprudlade på zooet. Kan man skriva zooet? Jaja inte så noga, tillbaka till kärleken.

Tobbe skulle hälsa lite på en elefant. Kärlek vid första ögonkastet blev det… Ja för elefanten. Den skulle så klart puss lite på Tobbe som höll emot lite från början men gav sedan med sig.

Puss puss.. Njaaaa…

Okej en liten kanske på kinden då…

Så ja.. En liten gullig puss..

Lite tunga? Näää du elefanten här säger Tobbe stopp. Vad ska Anna-Karin säga 🙂

Sedan har vi ju min kära bror också som gick lös.. Först spändes dedt lite muskler men sedan hände nått..

Puss puss gullet..

Man undrar ju vad man umgås med för folk ibland 🙂
Tråkigt har man i alla fall inte.

– Posted from my iPad

Vill börja med att säga att Phuket Zoo är INTE nått man ska besöka. Jag är inte jordens djurvän men dessa djur mådde inte så bra. De hade väldigt små burar och det var skitit överallt. Jonas från skansen akvariet var där samtitigt som oss och jag hoppas verkligen han var där för att se över stället och hjälpa dem så det blir bra. Inte okej när det ligger döda djur kvar i burarna. Då vet man att nått inte står rätt till.

Hur som helst var vi där och några stunder var ju bra.
Vi hade dock tre surisar med oss i början. Tror det var för vi kom först till platsen och de fick vänta innan övriga känget dök upp. Här står de och muttrar utanför, varför kommer de aldrig? De vart så klart glada när de dök upp och började skratta igen.

Underlig fågel inne på zoo som såg ut att ha en extra näbb på skallen.

Björnar brukar ju kunna se söta ut men denna var mest sur och kanske var det för att jag sa.. -hahaha du kan inte ta mig, blääääääääää

Nu samlades vi för att se på elefantshow. Vet inte riktigt varför alla thailändare är så fruktansvärt imponerad av dessa djur. Visst är de coola men vissa trix som de utförde hurrade de som om de just vunnit 7 rätt på lotto.

Klar elefanterna kunde stå på händerna. Så det är inte bara Jocke Nyström som kan detta 🙂 .

Efter showen gick jag och kollade in tigrarna. Ståtliga djur trotts allt.

Såg ett gäng hårdingar ligga och slappa i hög. Vet inte om jag skulle vilja joina dem. Håller mig nog på min sida av staketet.

Efter att ha gått runt ett tag och även sett en show med apor (som verkligen sög hårt. Ja visst de kunde hålla upp en skyllt men det var ju allt de kunde.) så kände jag mig mera uttråkad än apan på bilden. Hade varit roligare att sitta i en myrstack.

När vi åkte var alla lite besvikna tror jag. Skulle bli skönt att komma hem till polen och lite thaimat.

– Posted from my iPad

För er som inte vet ligger Dinos i Kata där vi bodde förra gången när vi var nere. Nu spanade vi in en restaurang som låg uppe i en bergssluttning i Kata. Kampong Kata Hill är absolut värt ett besök om man är i närheten.

Här håller vi på sätta oss efter många trappsteg innan vi nådde toppen.

Magnus är kameraman så även jag ska fastna på bild.

Vi väntar ivrigt på maten då vi var jätte hungriga.

Kristin ser ut att trivas på denna mysiga restaurang.

Mer kort på mig. Man kan ju aldrig lägga in för många 🙂

Jag beställde in fisk denna gång. Fick en hel fisk som de grillat och lagt i limesås. Hur gott som helst.

Utsikten ner från restaurangen. Man är ju en bit upp i alla fall.

Allt som allt var detta en mycket trevlig kväll och både jag och Kristin tycker ju att detta borde vara en tradition som man gör varje år 🙂
Magnus säger han vill ha en fyrhjuling hahaha, men vi köra med lite övertalning.

Tack alla för en trevlig kväll och Grattis på dig igen Kristin!!!

– Posted from my iPad

Uppdatera bloggen är inte alltid lätt. Bilderna från Dino fick jag göra om 4 gånger innan alla bilder blev okej. Skriver man ett fel eller gör bilden lite för stor/liten går det åt pipan för ändra något med programmet jag anväder funkar inte så bra. Fungerar ibland bara. Buggit värre.